Chcesz samochód elektryczny? Będą dotacje dla firm!

Firmowy samochód niskoemisyjny - Izera

12 lipca rusza nowy program rządowy, dzięki któremu więcej osób w Polsce będzie mogło pozwolić sobie na samochód elektryczny. „Mój elektryk” to program dotacji do zakupu samochodu elektrycznego. Będą z niego mogły skorzystać także firmy. W kolejnym etapie planuje się także wspieranie leasingu, poprzez dopłaty od banków.

Pierwszy nabór wniosków na dotację na samochód elektryczny dla osób fizycznych w programie „Mój elektryk” rusza 12 lipca 2021 roku. W pierwszym etapie będzie skierowany tylko do osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Za kilka tygodni ma ruszyć wsparcie także dla przedsiębiorców (i innych instytucji), a następnie – dla banków. Dzięki temu w trzecim etapie programu będzie można skorzystać z dopłaty do leasingu, w tym najmu długookresowego. Rozszerzenie programu na formułę „dla wszystkich” może sprawić, że będzie się on cieszył większym zainteresowaniem niż pilotażowy „Zielony Samochód”.

– Uwzględnienie w gronie beneficjentów przedsiębiorców jest kluczowe dla rozwoju rynku i powinno być wdrożone jak najszybciej. 85% pojazdów elektrycznych w Polsce nabywają firmy, tymczasem na chwilę obecną, nie mogą oni uzyskać dopłaty, na którą czekają od lat. Kluczowe jest jednak tempo uruchamiania poszczególnych rodzajów instrumentów wsparcia – komentuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Samochód elektryczny a wysokość dopłaty

Osoby fizyczne będą mogły uzyskać dotację na samochód całkowicie elektryczny osobowy (kategoria M1):

  • maksymalna kwota dotacji dla osób fizycznych (poziom podstawowy) – 18 750 zł, przy maksymalnej cenie pojazdu 225 tys. zł;
  • kwota dotacji dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny 27 000 zł, bez limitu ceny pojazdu.
  • na zakup lub najem;
  • bez limitu intensywności finansowania (nie ma wskazania, jaki procent kosztu auta może stanowić dotacja).

Dla przedsiębiorców NFOŚiGW planuje następujące zasady:

  • maksymalna cena pojazdu: 225 tys. zł;
  • dotacja na zakup lub leasing;
  • możliwość dofinansowania więcej niż jednego pojazdu;
  • pojazdy osobowe (kategorii M1) – dotacja do 27 tys. zł (przy zadeklarowaniu średniorocznego przebiegu powyżej 15 tys. km) lub 18,75 tys. zł (mniejszy przebieg);
  • motocykle, samochody „mini” i inne pojazdy kategorii L1e-L7e – dotacja do 4 tys. zł (do 30% kosztów kwalifikowanych);
  • samochody kategorii N1 (dostawcze) oraz kategorii M2 oraz M3 – dotacja do 70 tys. zł (do 30% kosztów kwalifikowanych), przy zadeklarowaniu średniorocznego przebiegu powyżej 20 tys. km. lub do 50 tys. zł (20% kosztów kwalifikowanych) dla mniejszego przebiegu.

Leasing na samochód elektryczny – jak ma to wyglądać

Kiedy pojawią się dotacje do leasingu, mają o nie występować firmy leasingowe, działające w imieniu leasingobiorców. Firmy te mają współpracować z bankami, które będą dysponowały środkami na dopłaty. Przedsiębiorca ma „tylko” podpisać umowę o leasing z dotacją.

–  Możliwość leasingu EV polscy przedsiębiorcy powinni uzyskać jak najszybciej. Niemal 50% nowych pojazdów osobowych na polskim rynku jest nabywana w tej formie finansowania – uważa Maciej Mazur, PSPA.

„Mój elektryk” – kilka słów o programie

Ubieganie się o dofinansowanie ma odbywać się online. Następować będzie po zakupie lub podpisaniu umowy leasingu czy najmu. Będzie więc mieć formę refundacji już zakupionego (wziętego w leasing, wynajętego) samochodu. Nabór w programie ma trwać do 30 września 2025 r. lub wcześniejszego wyczerpania środków. Dla beneficjentów innych niż osoby fizyczne (a więc także dla firm) przewiduje się budżet wynoszący 400 mln zł. O dotacje będą mogli ubiegać się także właściciele pojazdów, którzy nabyli samochód elektryczny po 1 maja 2020 r.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przygotowało kalkulator dopłat, który pozwoli obliczyć, jakie samochody kwalifikują się do dopłat dla osób fizycznych. Jest to część prowadzonej przez PSPA kampanii społecznej elektromobilni.pl.

Na zdjęciu: polski samochód elektryczny Izera (prototyp). Źródło: ElektroMobility Poland

Warto przeczytać także:

Leave a Comment