Wciąż można otrzymać dotację na firmowy samochód niskoemisyjny (elektryczny i wodorowy) w programie „Mój elektryk”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wspomaga zakup i leasing samochodów w pełni elektrycznych, a także wodorowych. Dostępne są dopłaty refundacyjne.
Przedsiębiorstwa mogą ubiegać się o bezzwrotne dotacje do zakupu samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem (kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e) od 22 listopada 2021 r. do 30 września 2025 r., o ile wcześniej nie wyczerpie się budżet programu „Mój elektryk”. W lipcu 2024 r. budżet programu zwiększył się o dodatkowe 60 mln zł na realizację umów leasingowych. Cieszą się one dużym zainteresowaniem wnioskodawców.
Firmowy samochód niskoemisyjny – wysokości dopłat
Dopłaty dotyczą nowych samochodów osobowych i dostawczych o zeroemisyjnym napędzie (w pełni elektrycznych lub wodorowych), stosowanych na cele firmowe.
- samochody osobowe (kategoria M1) – do 18,75 tys. zł lub do 27 tys. zł, jeśli deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. Limit cenowy pojazdu z dotacją to 225 tys. zł;
- samochody dostawcze (kategoria N1) – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł (maks. do 20% lub do 30% kosztów kwalifikowanych kupna samochodu), przy rocznym przebiegu odpowiednio do i powyżej 50 tys. km, zależnie od deklarowanego przebiegu rocznego. Nie ma limitu ceny pojazdu dostawczego;
- wsparcie w wysokości do 4 tys. zł (nie więcej niż 30 %) dla elektrycznych pojazdów dwu- trój- i czterokołowych. Chodzi o motocykle, samochody „mini” i inne pojazdy kategorii L1e-L7e) stosowanych do celów gospodarczych.
Zastosowano uproszczony tryb aplikowania o dotację poprzez specjalny moduł Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) na stronie internetowej Narodowego Funduszu.
Firmowy samochód niskoemisyjny – warunki dopłat
Dofinansowanie z NFOŚiGW ma formę refundacji – dotyczy już zrealizowanych zakupów samochodów elektrycznych lub wodorowych. Dotacja dotyczy jednak tylko samochodów fabrycznie nowych (nie zarejestrowanych przed zakupem). Druga możliwość jest taka, że zostały kupione i zarejestrowane przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową. Muszą wówczas mieć przebiegiem kilometrowy do 50 km. O dotację mogą ubiegać się także właściciele pojazdów, którzy nabyli samochód elektryczny po 1 maja 2020 r.
Leasing samochodów niskoemisyjnych dla firm
Pojazdy niskoemisyjne można także wziąć w leasing z dopłatą. Jak mówi Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW: w przypadku leasingu wnioski o dopłaty będą składane bezpośrednio w firmie leasingowej. Dzięki temu udało się maksymalnie zredukować procedury. Wnioski o wnioski o dopłaty do leasingu pojazdów elektrycznych przyjmuje 16 firm leasingowych (stan aktualny na stronach Banku Ochrony Środowiska).