Czy lubimy szkolenia online dla instalatorów? Wyniki badań

Kotły na paliwa stałe. Czynniki rynkowe, o których warto pamiętać

Pandemia COVID-19 wymusiła zmianę wielu naszych nawyków. Jej skutkiem stały się też powszechne szkolenia online dla instalatorów HVAC i hydraulików. Niejako z konieczności branża korzysta z nich wyraźnie częściej. Ale czy je lubi?

Ponad 90% europejskich hydraulików i instalatorów HVAC wzięło w ubiegłym roku udział w szkoleniach. Większość z nich uczestniczyła w 5-9 szkoleniach, których tematem były przede wszystkim nowe regulacje prawne i montaż konkretnych produktów. Organizatorami szkoleń najczęściej byli producenci, czasem także hurtownie. W jakiej formie odbywały się szkolenia i jak oceniają to instalatorzy? Zagadnienie przedstawił Europejski Monitor instalacji Mechanicznych Q1 2021 (doradztwo marketingowe USP). Agencja wyciągnęła wnioski ze swoich badań w sześciu krajach w Europie (Belgia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Wlk. Brytania).

Czy szkolenia online dla instalatorów to dobry pomysł?

W 2020 roku w Wielkiej Brytanii, Polsce, a także Niemczech ponad połowa szkoleń odbyła się online. Mniej takich zajęć było w Belgii i Holandii. W tych krajach wśród szkoleń, w których uczestniczyli ankietowani, 20% odbyło się w formule online. „Najmniej cyfrowa” okazała się Francja – online odbyło się zaledwie 5% tamtejszych szkoleń. We wszystkich krajach instalatorzy podkreślili, że brali udział w większej liczbie kursów online niż wcześniej. Rekordzistami są Niemcy (być może w tym kraju oferta szkoleń online była najciekawsza). Aż 92% instalatorów u naszych zachodnich sąsiadów brało udział w większj liczbie kursów online niż rok wcześniej.

European Mechanical Installation Monitor Q1 2021 – USP Marketing Consultancy

Mówiąc krótko, wolimy tradycyjne szkolenia

Polska należy do czołówki krajów, w których instalatorzy spodziewają się, że odbędą w przyszłości więcej kursów online. Takich instalatorów jest 47%. Najwięcej – bo aż 60% instalatorów – wiąże swoją przyszłość z kursami online w Niemczech. Najmniejsze oczekiwania mają w tym zakresie instalatorzy francuscy – tylko 21% z nich chciałoby mieć więcej zajęć online. Natomiast jeśli chodzi o preferencje, większość branży instalacyjnej woli szkolenia na żywo. Tylko 5% polskich instalatorów deklaruje, że woli szkolenia online. To liczba pojawiająca się także we Francji i Holandii, nieco wyższa niż dla Wlk. Brytanii (3%) i nieco niższa niż dla belgii (6%). Także w tym obszarze cyfrowo wyróżniają się Niemcy – tam szkolenia online woli aż 10% instalatorów.

Głównym wyjaśnieniem takiego zainteresowania może być to, że część kursów lepiej sprawdza się w formule na żywo. Wydaje się to dobrą formą dla szkoleń z zakresu prawa czy trendów, ale już nie rozwiązywania konkretnych problemów instalacyjnych. Jak podsumowują badacze, większa oferta kursów online niekoniecznie przekłada się na większe upodobanie instalatorów do tej formy.

Przeczytaj także o tym, jak na instalatorów w Europie wpływa dostępność cen w internecie >> oraz o stosowaniu mediów społecznościowych jako narzędzia pracy.

Źródło: Marloes Heijink, USP Marketing Consultancy

Na zdjęciu: kadr z nagrania webinarium o systemie Pluvia marki Geberit

Leave a Comment