„Wydłużona gwarancja” dotyczy wielu rozwiązań – także urządzeń grzewczych, np. kotłów. Jeden z producentów podpowiada, co ukrywa się za tym pojęciem i w jakiej sytuacji warto zdecydować się na dokupienie takiej dodatkowej gwarancji.
Często oferowana przez sprzedawców wydłużona gwarancja niestety jest nią tylko z nazwy. Stanowi właściwie ubezpieczenie, za które odpowiada zewnętrzne towarzystwo ubezpieczeniowe, a nie producent. Ubezpieczenie nierzadko zawiera cały szereg wyjątków i obostrzeń. Sprawia to, że ochrona urządzenia dotyczy wąskiego i niejasnego zakresu możliwych zdarzeń. Takie ubezpieczenie często nie stanowi odpowiedniego zabezpieczenia klienta przed skutkami awarii sprzętu. Może wręcz powodować stres i rozgoryczenie w już i tak nieprzyjemnej dla użytkownika sytuacji.
Alternatywą jest program wydłużonej gwarancji bezpośrednio od producenta. Jest to gwarancja analogiczna do gwarancji podstawowej (tej, której producent udziela w podstawowym czasie). W tym przypadku gwarantem jest sam producent, nie podmiot zewnętrzny. Zakres gwarancji jest czytelny i zrozumiały (poczytaj o pułapkach gwarancji).
Opieka producenta oznacza dostęp do oryginalnych części zamiennych i do autoryzowanej bazy serwisowej. Może to zapewnić szybką naprawę w przypadku nagłych awarii kotła. A przecież wtedy najważniejsza jest sprawna reakcja, nie zaś spory prawne z zewnętrznym podmiotem ubezpieczeniowym!