Prefabrykacja na rynku instalacyjnym. Wyniki badań

Prefabrykacja na rynku instalacyjnym. Wyniki badań

Prefabrykacja na rynku instalacyjnym staje się coraz bardziej popularna. Zbadała ją holenderska firma consultingowa USP Marketing Consultancy. Specjalizuje się ona w badaniach 6 rynków, tj. Belgia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska i Wielka Brytania. Badania wskazują, że zainteresowanie prefabrykacją wśród wykonawców branży instalacyjnej rośnie.

Zastosowanie prefabrykacji powszechnie występuje w budownictwie ogólnym. Polega ona na zmontowaniu odrębnych wyrobów w fabryce lub warsztacie przed transportem na plac budowy. Dzięki temu tworzą gotowe rozwiązania, co przyspiesza montaż i ogranicza ryzyko błędu. Prefabrykacja na rynku instalacyjnym to m.in.:

  1. Przycięte na wymiar i połączone rury wodociągowe albo przewody wentylacyjne, wykonane w warsztacie lub fabryce.
  2. Prefabrykowane lub wstępnie zmontowane rozdzielacze lub grupy pompowe.
  3. Ścienne systemy instalacyjne do łazienek.
  4. Prefabrykowane lub wstępnie zmontowane urządzenia łączące różne produkty takie jak pompa ciepła z urządzeniem do odzysku ciepła czy kolektory dla systemów ogrzewania podłogowego.
  5. Pełne prefabrykowane moduły łazienkowe (bathroom pods).
Kapsuła łazienkowa przykład prefabrykacji
Zaawansowana prefabrykacja – moduł łazienkowy (bathroom pod) przeznaczony np. do szybkiego montażu w szpitalach. Fot. Instytut Budownictwa Modułowego.

Prefabrykacja w sektorze instalacyjnym w badanych krajach stosowana jest następująco:

  • 60% wykonawców kupuje rozwiązania prefabrykowane w hurtowniach;
  • 41% wykonawców kupuje prefabrykaty bezpośrednio od producentów;
  • 40% wykonawców kupuje podzespoły i montuje je samodzielnie przed rozpoczęciem prac na obiekcie;
  • 25% wykonawców zaopatruje się w rozwiązania prefabrykowane u dostawców specjalizujących się w prefabrykacji.

Największy potencjał wzrostu dla stosowania rozwiązań prefabrykowanych występuje w sektorze mieszkaniowym. Najwyraźniej widać tu korzyści: oszczędność czasu na montaż, mniejsze koszty, krótszy czas inwestycji. Zainteresowanie prefabrykacją związane jest także z problemami na rynku pracy, bo ułatwia obsługę inwestycji nawet przy mniejszym zespole.

Instalatorzy są dość ostrożni w korzystaniu z rozwiązań w pełni prefabrykowanych, takich jak mało jeszcze popularne w Polsce pełne moduły łazienkowe. Wolą rozwiązania, które pozwalają im na elastyczność i dopasowanie rozwiązania prefabrykowanego do konkretnej inwestycji. Jako swoje najważniejsze potrzeby wobec rynku rozwiązań prefabrykowanych instalatorzy wymieniają możliwie niskie koszty rozwiązań, rzetelną informację techniczną oraz szkolenia.

Źródło: Dirk Hoogenboom, USP Marketing Consultancy
Zdjęcie główne: Ksenia Chernaya / Pexels

Leave a Comment