Elektryczny lub wodorowy. Firmowy samochód niskoemisyjny z dotacją

Firmowy samochód niskoemisyjny - Izera

Od 22 listopada można otrzymać dotację na firmowy samochód niskoemisyjny (elektryczny i wodorowy) w programie „Mój elektryk”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wspomaga zakup i leasing samochodów w pełni elektrycznych, a także wodorowych. Dostępne są dopłaty refundacyjne.

Przedsiębiorstwa mogą ubiegać się  o bezzwrotne dotacje do zakupu samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem (kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e) od 22 listopada 2021 r.  do 30 września 2025 r., o ile wcześniej nie wyczerpie się budżet programu „Mój elektryk”.

Firmowy samochód niskoemisyjny – wysokości dopłat

Dopłaty dotyczą nowych samochodów osobowych i dostawczych o zeroemisyjnym napędzie (w pełni elektrycznych lub wodorowych), stosowanych na cele firmowe.

  • samochody osobowe (kategoria M1) –  do 18,75 tys. zł lub do 27 tys. zł, jeśli deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. Limit cenowy pojazdu z dotacją to 225 tys. zł;
  • samochody dostawcze (kategoria N1) –  do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł (maks. do 20% lub do 30% kosztów kwalifikowanych kupna samochodu), przy rocznym przebiegu odpowiednio do i powyżej 50 tys. km, zależnie od deklarowanego przebiegu rocznego. Nie ma limitu ceny pojazdu dostawczego;
  • wsparcie w wysokości do 4 tys. zł (nie więcej niż 30 %) dla elektrycznych pojazdów dwu- trój- i czterokołowych. Chodzi o motocykle, samochody „mini” i inne pojazdy kategorii L1e-L7e) stosowanych do celów gospodarczych.

Na dotacje do tych samochodów przewidziano 200 mln zł. Zastosowano uproszczony tryb aplikowania o dotację poprzez specjalny moduł Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) na stronie internetowej Narodowego Funduszu.

Firmowy samochód niskoemisyjny – warunki dopłat

Dofinansowanie z NFOŚiGW ma formę refundacji – dotyczy już zrealizowanych zakupów samochodów elektrycznych lub wodorowych. Dotacja dotyczy jednak tylko samochodów fabrycznie nowych (nie zarejestrowanych przed zakupem). Druga możliwość jest taka, że zostały zakupione i zarejestrowane przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową. Muszą wówczas mieć przebiegiem kilometrowy do 50 km. O dotację mogą ubiegać się także właściciele pojazdów, którzy nabyli samochód elektryczny po 1 maja 2020 r.

Leasing samochodów niskoemisyjnych dla firm

Pojazdy niskoemisyjne można także wziąć w leasing z dopłatą. Jak mówi Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW: w przypadku leasingu wnioski o dopłaty będą składane bezpośrednio w firmie leasingowej. Dzięki temu udało się maksymalnie zredukować procedury. Od 16 listopada wnioski o wnioski o dopłaty do leasingu pojazdów elektrycznych przyjmują 3 firmy leasingowe (stan aktualny na stronach Banku Ochrony Środowiska).

Na zdjęciu: polski samochód elektryczny Izera (prototyp). Źródło: ElektroMobility Poland

Warto przeczytać także:

Leave a Comment